loading...

آموزشي

تحصيلي و خانواده

بازدید : 183
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

عوارض بي خوابي شبانه چيستعوارض بي خوابي شبانه چيست

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"عوارض بي خوابي شبانه چيست"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

عوارض بي خوابي ها و كم خوابي هاي شبانه را افرادي كه از اين مشكل رنج مي برند تا حدودي مي دانند اما بايد توجه داشت كه سردرد و ضعف بينايي تنها عوارض بي خوابي و كم خوابي نيستند چرا كه بيماري هاي خفته دروني همچون ديابت و بيماري هاي قلبي در كمين افرادي هستند كه دچار مشكل كم خوابي و بي خوابي شبانه مي باشند.

عوارض بي خوابي

اين روزها بي خوابي يكي از مشكلات عمده در جوامع انساني است. دل مشغولي هاي بيش از حد انسان ها، آن ها را دچار كم خوابي مي كند كه اين موضوع مي تواند از نظر جسمي و روحي اثرات مخربي براي افراد در پي داشته باشد. در ادامه به بررسي عوارض بي خوابي شبانه چيست خواهيم پرداخت كه ممكن است گريبان گير افرادي شود كه از اين مشكل رنج مي برند.

انواع بي‌خوابي

بي‌خوابي گذرا:

اين نوع بي خوابي بين چند روز تا يك هفته طول مي‌كشد و ممكن است دليل آن استرس باشد.

بي‌خوابي حاد:

به بي‌خوابي اطلاق مي‌شود كه بين سه هفته تا شش ماه است، پس از قطع مواد مخدر سنتي و صنعتي مثل شيره و متادون يا داروهاي خواب آور مثل زولپيدم يا آلپرازولام طي ۸ الي ۲۲ روز بي خوابي يا بدخوابي ايجاد شده كه اين نشانه سعي بدن براي ايجاد شرايط عادي است كه پس از آن بدن به حالت نورمال بازمي گردد.

بي‌خوابي مزمن:

به بي‌خوابي بيش از يك سال اطلاق مي‌شود و ممكن است براي حواس فرد اختلالات جدي ايجاد كند اين نوع كم خوابي مي‌تواند سال‌ها طول بكشد. برخلاف دو نوع قبل اين نوع كم‌خوابي مي‌تواند اختلالي باشد كه نتيجه مستقيم اختلالات رواني است. تاثيرات آن كه با توجه به ريشه اش متفاوت خواهد بود شامل خواب‌آلودگي، خستگي عضلاني يا روحي و توهم مي‌شود. غالبا مبتلايان به بي خوابي مزمن افزايش هوشياري خواهند داشت.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: هيپنوتيزم چيست؟

عوارض بي خوابي شبانه چيست ؟

تحليل حافظه:

هيپوكامپ بخشي از مغز است كه مسئوليت اصلي حافظه را بر عهده دارد. اين بخش جزو نخستين ساختارهايي است كه مبتلا به بيماري آلزايمر مي‌شود كه با اختلالات حافظه و سردرگمي همراه است. به عقيده محققان، مغز در زمان خواب همه اتفاقات روز را بازيابي مي‌كند تا اطلاعات مهم فراموش نشوند. در نتيجه، عدم خواب كافي و مطلوب مي‌تواند زمينه‌ساز مشكلات حافظه شود.

تشويش و اضطراب:

طبق تحقيقات، كساني كه دچار بي خوابي هستند احتمال وجود اختلالات اضطرابي در آن‌ها هفده برابر بيشتر است. وقتي بدن وارد حالت جنگ يا گريز مي‌شود، سيستم عصبي بدن در حالت آماده باش قرار مي‌گيرد، هورمون‌هاي اضطراب در بدن سرازير مي‌شوند، عضلات منقبض مي‌شوند، ضربان قلب بالا مي‌رود و خوابيدن سخت مي‌شود.

تشويش مزمن شامل نگراني‌ها و ترس‌هايي مي‌شود كه دائمي هستند و در ذهن شخص بزرگ نمايي شده اند. تشويش دائمي مي‌تواند در عملكرد طبيعي فرد اختلال ايجاد كند و مانع از داشتن يك خواب مناسب شود. در اين حالت، افكار ناخوانده‌اي به ذهن فرد هجوم مي‌آورند كه اجازه‌ خوابيدن را به او نمي‌دهند. در اغلب موارد اين افراد زودتر از خواب بيدار مي‌شوند و بعد از خواب شبانه هم احساس خستگي مي‌كنند.

مشكلات دستگاه گوارش:

از هر ۲۵۰ فرد آمريكايي، يك نفر از بيماري التهاب روده رنج مي برد، و كمبود خواب علائم آن را بدتر مي كند. فقدان خواب منظم نيز، باعث افزايش احتمال ابتلا به سندرم التهابي روده مي شود كه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد در ايالات متحده را تحت تاثير قرار مي دهد و بيماران مبتلا به بيماري كرون در هنگام بي خوابي دو برابر بيشتر از زماني كه به اندازه كافي مي خوابند، دچار عود بيماري مي شوند.

توهم و خيال:

مغزي كه به خوبي استراحت كرده باشد محرك‌هاي خارجي مانند سر و صدا، نور و بو را فيلتر مي‌كند تا از فعاليت زياد حواس پيشگيري شود. اما پس از بي‌خوابي شبانه مغز نمي‌تواند به خوبي اين عوامل را فيلتر كند و ممكن است فرد چيزهاي غير واقعي را ببيند.

سردرد:

دانشمندان هنوز دقيقا نمي دانند كه چرا محروميت از خواب باعث سردرد مي شود، اما پزشكان بيش از يك قرن متوجه اين موضوع شده اند. ميگرن ها مي توانند ناشي از شب هاي بيخوابي باشند و ۳۶ تا ۵۸ درصد افراد مبتلا به آپنه خواب از خواب با سردرد صبحگاهي بي دليل بيدار مي شوند.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: خيالپردازي جنسي چيست؟

ناراحتي و افسردگي:

طبق گزارشات رضايت زناشويي در ميان زناني با خواب آرام، بيشتر گزارش شده است، اگر چه معلوم نيست كه آيا افراد خوشحال بهتر مي خوابند، يا بهتر خوابيدن باعث خوشحالي مردم مي شود يا به احتمال زياد تركيبي از اين دو. بي خواب ها همچنين با احتمال دو برابر در معرض ابتلا به افسردگي هستند و تحقيقات اوليه نشان مي دهد، كه درمان مشكلات خواب ممكن است با موفقيت درمان نشانه هاي افسردگي نيز همراه باشد.

سرماخوردگي:

چنانچه شما نيز جزو افرادي هستيد كه در اغلب روزها احساس سرما كرده و دوست داريد تا كنج گرمي را براي رسيدن به آرامش پيدا كنيد، شايد به اندازه كافي نمي خوابيد. آزمايش هاي صورت گرفته نيز اين موضوع را اثبات كرده است. يافته هاي محققان نشان مي دهد افرادي كه ۹۲ درصد از زمان در رختخواب بودن را مي خوابند، ۵.۵ برابر بيش از افرادي كه ۹۸ تا ۱۰۰ درصد از اين زمان را مي خوابند، احتمال سرماخوردگي دارند.

افزايش وزن:

افرادي كه دچار اختلالات خواب هستند و به ميزان كافي نمي خوابند، دچار اختلالات هورموني شده و در نتيجه اشتهاي بيشتري براي خوردن غذاها با كالري بالا دارند.

كاهش بينايي:

كم خوابي مي تواند مشكلاتي را در بينايي افراد ايجاد كند كه از جمله آن مي توان به ايجاد ديد تونلي، دوبيني و تار شدن بينايي اشاره كرد.

عدم تحريك پذيري جنسي و ناتواني جنسي :

تستوسترون جز مهمي از ميل جنسي در زنان و مردان است. خواب، باعث افزايش سطح تستوسترون مي شود، در حالي كه بيداري بيش از حد، آن را كاهش مي دهد محروميت از خواب و اختلال در خواب با كاهش ميل جنسي و اختلال عملكرد جنسي مرتبط است.

پر ادراري:

زماني كه انسان به خواب مي رود، سيستم توليد ادرار در بدن فرآيند آرام تري را در پيش مي گيرد اما زماني كه فردي در طول شب بيدار مي ماند، خبري از فرآيند آرام توليد ادرار نيست.

اختلال تكلم:

كم خواب ها، توانايي بيان تفكرات خود در قالب جملات را نداشته و نمي توانند آنچه را كه در ذهن دارند، به درستي انتقال دهند.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: ازدواج موقت خوب است يا بد؟

عدم تمركز:

فعاليت هايي كه نياز به توجه دارند، به كم خوابي حساس هستند. اگر بخواهيد هشيار و متوجه باشيد، نياز به خواب كافي يك امر مسلم است در غير اين صورت، شما وارد حالت ناپايداري كه در عرض چند ثانيه متغير است و نمي توان آن را به طور كامل بيدار يا خواب شناخت، مي شويد و توانايي شما براي توجه بيشتر در بهترين حالت باز هم متغير است.

كم خوابي باعث چه بيماري هايي مي شود؟

بر اساس برخي مطالعات مشخص شده است كه ۹۰ درصد افراد مبتلا به مرض بي خوابي، دچار يك بيماري ديگر هم هستند. اما به طور كلي اختلالات مربوط به خواب و كم خوابي طولاني مدت خطر ابتلا به بيماري هاي زير را افزايش مي دهند:

  • بيماري هاي قلبي
  • حمله قلبي
  • نارسايي قلبي
  • بي نظمي ضربان قلب
  • فشار خون بالا
  • سكته مغزي
  • ديابت
  • سرطان

علاوه بر موارد ذكر شده بهتر است بدانيد كه بسياري از بيماري ها ريشه در كم خوابي و كاهش تعداد ساعات خواب دارند. اما افرادي كه روزانه كمتر از ۷ تا ۸ ساعت بخوابند، دچار مرگ زودرس خواهند شد. به بيان بهتر خوابيدن كمتر از ميزان توصيه شده شانس مرگ را در سنين پايين تر افزايش مي دهد. ليكن چنانچه مايل باشيد مي توانيد با مركز الو مشاوره تماس گرفته تا پاسخگوي سوالات شما در مورد “عوارض بي خوابي شبانه چيست” باشيم.

قرص هاي خواب و انواع آن
معرفي قرص هاي خواب آور قوي
خواب هاي جنسي مضرند؟+روياهاي جنسي و ارضا شدن در خواب
بيماري آلزايمر چيست؟

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"عوارض بي خوابي شبانه چيست"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد …

منبع:عوارض بي خوابي شبانه چيست

استرس و اضطراب - تعريف اضطراب وراهكارهاي مقابله با آن - علائم افسردگي وراهكارهاي مقابله با آن - عزت نفس وخودبيني وراهكارههاي تقويت آن - وسواس و راهكارهاي مقابله - مشاوره روانشناسي تلفني - مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟ - راه هاي مقابله با بي انگيزگي- احساس تنهايي و راهكارهاي برطرف كردن احساس تنهايي - آيا جراحي زيبايي نشانه ي بيماري است؟ - هيپنوتيزم چيست؟ - قرص هاي خواب وانواع آن - چگونه نه بگوييم ؟! - وسواس فكري و عملي چيست ؟ - روش هاي موثردرمان بدبيني و شك را بهتر بشناسيد - دوستي دختر و پسر از نظر روانشناسي--علت استرس چيست؟-شكست عشقي چيست؟-آموزش بهترين روش هاي مديتيشن | چگونه مديتيشن كنيم-۱۰ راه كنترل عصبانيت و خشم در كمترين زمان-بررسي شخصيت افراد درونگرا و برونگرا-خودشناسي چيست | ۱۰ تكنيك ساده و عملي براي شناخت بهتر خودمان-بي اشتهايي در بارداري-معرفي قرص هاي خواب آور قوي-بي انگيزگي و عوامل موثر آن-تاثير موسيقي بر سلامت روان-بيماري آلزايمر چيست؟-- عوارض بي خوابي شبانه چيست-تفاوت و ويژگي هاي زنان و مردان-علائم و نشانه هاي بلوغ در پسران-۱۶ راهكار عملي براي تقويت اعتماد به نفس- تفاوت فوبيا و ترس و راهكارهاي درمان آن-

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 29

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 299
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 71
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 73
  • بازدید ماه : 175
  • بازدید سال : 500
  • بازدید کلی : 112540
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه