loading...

آموزشي

تحصيلي و خانواده

بازدید : 212
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

خودشناسي چيست | ۱۰ تكنيك ساده و عملي براي شناخت بهتر خودمانخودشناسي چيست | ۱۰ تكنيك ساده و عملي براي شناخت بهتر خودمان

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

""

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين متخصص ما همه روزه (حتي جمعه و ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

خودشناسي اصطلاحي است در روانشناسي كه براي توصيف اطلاعات و دانش فردي در مورد خود فرد است. خودشناسي مرتبط با خودانديشي ، فكر كردن در مورد خود و انتقاد و قضاوت از تفكر خود محسوب مي‌شود. براي شناخت صحيح انسان بايد نيازها و ويژگي هاي او را بشناسيم و براي يافتن علل رنج هاي او بايد از خوراك و نياز ها و ويژگي هاي جسمي و روحي و رواني او را دانسته و تمام لايه هاي وجود او را بررسي نماييم تا او را به سوي سلامتي ، زندگي بهتر و شناخت هاي برتر سوق دهيم.

انسان شناسي معني و مفهومي جامع تر و فراتر را از روانشناسي دارد. در اين مقاله قصد داريم با اهميت ترين مسائل و موضوعات مربوط به انسان را مطرح كردتا اين راه براي علاقه مندان هموارتر و كوتاه تر گردد. بنابراين مي توانيد با مطالعه كامل اين مطلب اطلاعات بيشتري را در مورد “خودشناسي چيست|۱۰ تكنيك سادهو عملي براي شناخت بهتر خودمان كسب نماييد.

خودشناسي چيست؟

اگر بخواهيم تعريفي ساده از خودشناسي داشته باشيم مي توان گفت مهارتي است كه كمك مي‌كند خود را بشناسيم و رفتارهايمان را بر اساس شناختي كه از خود كسب كرده‌ايم سازماندهي كنيم. اين مهارت در زندگي به ما كمك مي‌كند تا تمام استعداد ها و نقاط ضعف خود را شناخته و بر اساس آن فعاليت‌هاي زندگي خود را برنامه ريزي كنيم و با انگيزه بيشتري به سمت اهداف خود حركت كنيم. در واقع كاملا طبيعي است كه به خود پرداخته و درصدد شناختن كمالات خويش و رسيدن به آن ها باشيد.

غفلت از اين حقيقت و سرگرم شدن به چيزهايي كه در كمال و سعادت آدمي موثر نيست ، امر غير طبيعي و انحراف‌آميز است كه بايد علتش را جستجو كرد و راه سلامت و نجات از آن را شناخت. تا آنجايي كه بدون شناخت حقيقت انسان و ارزش واقعي ، ديگر بحث ها بيهوده و بي پايه خواهد بود.

۱۰ تكنيك ساده و عملي براي شناخت بهتر خودمان

افزايش واژگان عاطفي:

اولين مسئله‌اي كه مي‌توانيد در آن مهارت خوبي پيدا كنيد اين است كه دايره واژگان عاطفي خود را گسترش دهيد. احساسات انسان‌ها فقط به خوشحالي يا ناراحتي خلاصه نمي‌شود و رفتارها و واكنش‌هاي بسيار و گوناگوني وجود دارد كه پيچيده‌تر از اين دو حالت هستند. بيان كردن احساسات از طريق زباني تاثير مثبت بر ذهن دارد. هنگامي كه قادر به بيان احساسات خود نباشيد به راحتي دچار استرس مي‌شويد. به همين دليل ما به شما توصيه مي‌كنيم كه هر روز يك واژه جديد ياد بگيريد و تاثير مثبت بر حال خود و اطرافيانتان بگذاريد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: معرفي انواع داروهاي ترك اعتياد

تمرين نه گفتن به خود:

مهارت ديگري كه داشتن آن بسيار خوب است تمرين نه گفتن است. براي اينكه دستاوردهاي بزرگ و پايداري داشته باشيد نياز است كه از خوشي‌هاي زودگذر بگذريد براي اين كار بايد تمرين كنيد و به خود نه بگوييد. هنگامي كه يك سري تفريحات يا كارهاي كوچك مانند ديدن تلويزيون ، فضاي اجتماعي و … وقت شما را مي‌گيرد و به فعاليت‌هاي اصلي خود كمتر مي‌پردازيد بايد به خود نه بگوييد و ببينيد بعد از يك مدت چقدر در روند زندگي‌تان تاثير گذاشته است.

كنترل احساسات و هيجان:

موقعيت‌ها را بسنجيد و خودآگاه به آن‌ها پاسخ دهيد. ممكن است شرايطي براي شما به وجود آيد كه سريع از كوره در برويد و عصباني شويد و واكنش‌هاي نامناسبي از خود نشان دهيد. اگر در اين شرايط قرار گرفتيد يك نفس عميق بكشيد و آرامش خود را كنترل كنيد و بعد از آرام شدن و سنجيدن موقعيت تصميم بگيريد كه چه بگوييد يا چه كاري انجام دهيد.

مشخص كردن اهداف:

شخصي كه مي‌خواهيد باشيد از آرزوها و اهداف شما تبعيت مي‌كند. اينكه براي خود اهداف و آرزوهايي تعيين كنيد مي‌تواند سبب خودشناسي مثبت و ارتقاي اعتماد به نفس‌تان شود. سعي كنيد تمام آرزوهاي دور و نزديك خود را روي كاغذ بياوريد و براي دستيابي به آن ها برنامه ريزي كنيد. البته اين برنامه ريزي را بر اساس شناختي كه تاكنون از خود كسب كرده‌ايد انجام دهيد تا تمريني براي افزايش خودشناسي‌تان باشد.

يادگيري در زمينه خودشناسي:

زماني كه يادگيري مثبت را اساس كار خودشناسي قرار مي‌دهيد ، ناخودآگاه ويژگي‌هاي مثبتي كه ناشي از يادگيري شماست به شخصيت‌تان افزوده خواهند شد. اين ويژگي‌ها هم در شكل گيري شخصيت و هم در افزايش مهارت شناخت‌تان نسبت به خود تاثيرات فراواني خواهند داشت.

الگو برداري از رفتارهاي مثبت و فوق العاده‌اي كه ذهن‌مان تشخيص مي‌دهد يك طرف قضيه و نكته برداري از اينكه چرا مغزمان آن رفتار به خصوص را به عنوان عملي خوب و جالب تلقي كرده است ، طرف ديگر قضيه است.

از ديگران بپرسيم!

چنانچه دوست داريد تصويري واقعي از شخصيت خود داشته باشيد ، از افراد نزديك خود بپرسيد. از آن ها درباره شخصيت خود بپرسيد و بخواهيد كه نكات بارز مثبت و منفي شخصيت شما را شرح دهند. همچنين مي‌توانيد از آن ها درخواست كنيد كه براي مدت زماني مشخص رفتارهاي شما را زير نظر گرفته و نكات بارز شخصيت‌تان را يادداشت كنند و بعد از مدتي ، آن ها را به شما تحويل دهند. اين موضوع به سادگي شما را رسيدن به خودشناسي كمك خواهد كرد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: احساس تنهايي و راهكارهاي برطرف كردن احساس تنهايي

به رفتارهاي خود در طول روز توجه كنيم!

سعي كنيد در طول روز رفتارهاي خودآگاه و ناخودآگاه خود را زير نظر گرفته و در صورت امكان نكات برداشتي خود را يادداشت كنيد. مواردي كه بيشترين تكرار را در طول روز دارند مشخص كنيد و درباره ارتباط آن با شخصيت‌تان اطلاعات كسب نماييد. همچنين اگر موارد تكراري از نقاط ضعف شخصيتي هستند ، در جهت برطرف آن ها و اصلاح‌شان گام برداريد.

شاد و سپاسگذار باشيم:

سرزندگي و تفكر ما شادي آفرين است. فقط نگرش ماست كه اهميت دارد و دنيا را متحول مي كند. بنابراين هر آنچه در مورد خودمان فكر كنيم ، همان هم رخ مي دهد. شاكر بودن ، ضامن شادي ماست. هر لحظه كهمي توانيم در جايي خلوت با چشماني بسته بنشينيم ، نفسي عميق بكشيم و از بابت اكسيژني كه تنفس مي كنيم و آن خدايي كه اين اكسيژن مجاني را در اختيارمان قرار داده ، شكر كنيم.

ببخشيم!

حتما هر كسي در مقطعي از زندگي ، از دست كسي رنجيده و يا نسبت به او بي اعتماد شده و قلبش شكسته است. هر چند كه درد و رنج ناشي از آن امري عادي است ولي نبايد اين مورد ، بيش از حد طولاني شود. رنجش سبب از دست رفتن زيبايي هاي زندگي مي شود. بخشش يعني آزاد كردن زنداني و بايد بدانيد كه اين زنداني خودمان بوده ايم.

مسوول باشيم:

ما حق انتخاب و اشتباه داريم اما مي توانيم مواردي را انتخاب كنيم كه درصد خطاهاي َآن ناچيز باشد. اگر فرمان زندگي مان را در دست نگيريم ، فرد ديگري اين كار را به جاي ما انجام مي دهد كه در اين صورت ما به جاي اينكه ارباب خودمان باشيم ، برده و اسير دست ديگران خواهيم شد. ما تنها كسي هستيم كه سكان زندگيمان را در دست داريم كه البته كار آساني نيست. ما هم همچون ديگران موانعي سر راه خود داريم . بايد مسئوليت پذير بوده و به موانع غلبه كنيم.

خودشناسي و مديتيشن

مديتيشن در اصل روشي است كه سراسر زندگي فرد را تحت‌الشعاع قرار مي‌ دهد و موجب مي‌ شود تا زندگاني فرد از موهبت بي‌همتاي آن سرشار و مملو گردد. استفاده مداوم از مديتيشن ، پويايي خاصي در فرد ايجاد مي‌ كند و به وي اين امكان را مي‌ دهد تا از تمامي نيروهاي دروني و بيروني خود استفاده نمايد و به يك فرد خلاق و سازنده ، با ظرفيت هاي پايان ناپذير و داراي انرژي جسمي و رواني خاص تبديل گردد كه باعث مي ‌شود تا سلامتي و تندرستي در وجودش لبريز شود.
آشنايي با مديتيشن و به كارگيري روش هاي آن براي هر شخصي مي‌ تواند نقطه عطف و سكوي پرتابي باشد ، به سوي كمال و وصل به ذات احديت و سرچشمه نامحدود هستي. چرا كه به فرد كمك مي ‌كند تا به فردي سرشار از اميد و پابندگي تبديل شود و در اوج سلامت جسمي و روحي قرار گرفته و پيروزي و كاميابي را در آغوش گيرد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: علائم و دلايل اصلي كمبود اعتماد به نفس

سخن آخر

حتي اگر شما با اين نشانه‌هاي مهم و حياتي آشنا باشيد ، به سختي مي‌توانيد با خودتان صادق باشيد ، زيرا باورها و اعتقادات شما و جامعه ، مدام در حال تغيير است و ممكن است با چالش‌هايي روبه‌رو شويد. اينكه سعي كنيم خودمان باشيم و خودمان را بهتر بشناسيم ، حس بهتري به زندگي‌مان خواهد داد. عمل كردن به مواردي كه در اين مقاله معرفي شد، مسير زندگي شما را با تغييرات اساسي مواجه خواهد كرد ، احساس آزادي و قدرت بيشتري مي‌كنيد و دقيق‌تر مي‌توانيد براي آينده برنامه‌ريزي كنيد.ليكن چنانچه با مطالعه اين مطلب در مورد”خودشناسي چيست | ۱۰ تكنيك ساده و عملي براي شناخت بهتر خودمان” باز هم نياز به كسب راهنمايي هاي بيشتري شده باشيد مي توانيد با مشاوران و تيم تخصصي برتر الو مشاوره در تماس باشيد.

ساير مطالب مرتبط:

مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟
چگونه آرامش داشته باشيم؟
آموزش بهترين روش هاي مديتيشن | چگونه مديتيشن كنيم؟
۱۰ راه كنترل عصبانيت و خشم در كمترين زمان

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

""

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين متخصص ما همه روزه (حتي جمعه و ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد …

منبع:خودشناسي چيست | ۱۰ تكنيك ساده و عملي براي شناخت بهتر خودمان

استرس و اضطراب - تعريف اضطراب وراهكارهاي مقابله با آن - علائم افسردگي وراهكارهاي مقابله با آن - عزت نفس وخودبيني وراهكارههاي تقويت آن - وسواس و راهكارهاي مقابله - مشاوره روانشناسي تلفني - مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟ - راه هاي مقابله با بي انگيزگي- احساس تنهايي و راهكارهاي برطرف كردن احساس تنهايي - آيا جراحي زيبايي نشانه ي بيماري است؟ - هيپنوتيزم چيست؟ - قرص هاي خواب وانواع آن - چگونه نه بگوييم ؟! - وسواس فكري و عملي چيست ؟ - روش هاي موثردرمان بدبيني و شك را بهتر بشناسيد - دوستي دختر و پسر از نظر روانشناسي--علت استرس چيست؟-شكست عشقي چيست؟-آموزش بهترين روش هاي مديتيشن | چگونه مديتيشن كنيم-۱۰ راه كنترل عصبانيت و خشم در كمترين زمان-

برچسب ها خودشناسي. ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 29

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 299
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 8
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 14
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 37
  • بازدید سال : 362
  • بازدید کلی : 112402
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه