loading...

آموزشي

تحصيلي و خانواده

بازدید : 223
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكانمزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين متخصص ما همه روزه (حتي جمعه و ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

شايد شما هم از آن دسته والدين باشيد كه با سرگرم شدن كودكانتان در تنهايي خويش خوشحال هستيد و مي گوييد بهتر است كه بچه ها را هر طور شده درخانه نگه داشت تا با دوستان مختلف رفت و آمد نداشته باشند. البته بايد متذكر شد كه بازي‌هاي رايانه اي ديگر تنها سرگرمي نيستند و به حوزه علوم يادگيري و تربيت نيز وارد گشته‌اند. جايگاه بازي‌هاي رايانه اي در زندگي كودكان و نوجوانان به‌طور چشمگيري پررنگ شده‌ است. كودكان به‌طور غيررسمي از طريق اين بازي‌ها سواد ديجيتالي كسب كرده‌اند. در واقع بازي‌هاي رايانه اي بازيكن را در شش عنصر ساختاري قوانين و مقررات ، رقابت ، چالش ، مقابله با هدف و اهداف درگير مي‌كنند.

انواع بازي‌هاي رايانه اي شامل: بازي‌هاي اكشن ، ماجراجويي ، رقابتي ، شبيه‌سازي ، مدل سازي ، مديريتي ، استراتژي ، تعاملي ، فردي ، منطقي و رياضي هستند. بسياري از كارشناسان تربيتي نيز معتقدند كه بازي هاي رايانه اي مي تواند اثرات مثبتي مانند تكامل شخصيت و رفتار ، پرورش استعدادها ، ايجاد خالقيت ، پرورش تمركز و دقت ، افزايش بهره هوشي ، گسترش جهان بيني ، تقويت ذوق هنري ، آموزش مفاهيم پيچيده ، انتقال فرهنگ و غيره را نيز به همراه داشته باشند. شما مي توانيد براي دريافت اطلاعات بيشتر در مورد “مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان” اين مقاله را تا انتها مطالعه نموده و در صورزت لزوم نيز با كارشناسان ما در تماس باشيد.

كودكان به‌طور غير رسمي از طريق اين بازي‌ها سواد ديجيتالي كسب كرده‌اند.

اثرات مثبت بازي هاي رايانه اي

افزايش توانايي‌هاي حركتي كودكان پيش‌دبستاني

با اينكه قرار دادن يك كودك كم سن و سال در برابر تلويزيون براي انجام بازي رايانه‌اي كار درستي تلقي نمي‌شود ، اما اين همه ماجرا نيست. زيرا پژوهش دانشمندانان در اين زمينه نشان مي دهد انجام بازي‌هاي تعاملي رايانه‌اي به تقويت مهارت‌هاي حركتي كنترل اشيا در كودكان منجر خواهد شد.

كمك به كودكان و نوجوانان داراي بيماري‌هاي مزمن

انجام منظم بازي‌هاي رايانه‌اي توسط بچه‌هاي داراي بيماري و اختلالاتي نظير اوتيسم ، افسردگي و پاركينسون سبب افزايش استقامت و روحيه مقاومت آن‌ها در برابر مشكلات ناشي از بيماري مي‌شود. دانشمندان بر اين باورند كه اين گونه بازي‌ ها بر روي ساز و كارهاي عصبي خاصي تاثير گذاشته و موجب ايجاد هيجانات مثبت مي‌شود. به اين ترتيب كودك يا نوجوان درگير بيماري مزمن بهتر مي‌تواند با پيامدهاي ناشي از بيماري خود مبارزه كند.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: عوامل اصلي ايجاد ترس در كودكان و راهكارهاي درمان آن

كاهش استرس و افسردگي

انجام بازي هاي رايانه اي مي‌تواند به كودكاني كه از مشكلاتي نظير استرس يا افسردگي رنج مي‌برند كمك كند تا بتوانند تا حدي بر اين مشكلات غلبه كنند. برخي افراد با تيپ شخصيتي A (كه معمولا بسيار فعال هستند) با انجام اين بازي ها مي توانند فرصتي براي آرامش بيابند و به اين ترتيب از ميزان استرس آن‌ها كاسته خواهد شد.

در بعضي موارد تقويت توان بينايي!

پدر و مادرها معمولا به فرزندان خود مي‌گويند نشستن در برابر تلويزيون منجر به كاهش قدرت بينايي مي‌شود. اما دانشمندان دانشگاه مك مستر كانادا به نتيجه‌اي شگفت‌انگيز دست يافتند. افرادي كه دچار بيماري آب‌مرواريد هستند مي‌توانند با انجام بازي‌هايي كه در آن كاربر بايد به هدف‌هايي مشخص شليك ‌كند ، قدرت بينايي خود را تقويت كنند. اين دست از بازي‌ها سرعت بسيار بالايي دارد و نيازمند تمركز زياد هستند و به اين ترتيب فرد بايد خود را براي ديدن سريع موارد مختلف و تصميم گيري آني عادت دهد. اين بازي‌ها همچنين موجب توليد هورمون‌هاي دوپامين و نيز آدرنالين شده كه به صورت بالقوه مي‌تواند به افزايش توانايي انعطاف‌پذيري مغز كمك كند.

كاهش شدت برخي از درد ها

بازي‌هاي رايانه‌اي نه‌ تنها مي‌توانند موجب كاهش اثرات منفي مشكلات ذهني شوند ، بلكه حتي مي‌توانند دردهاي جسمي را هم كاهش دهند. دانشمندان دانشگاه واشينگتن نوعي بازي طراحي كرده اند كه به بيماراني كه از درد شديدي رنج مي‌دهند امكان مي‌دهد از درد خود بكاهند. اين بازي كه دنياي برفي نام دارد نوعي بازي واقعيت مجازي است كه در آن به فرد خود را در يك سرزمين پوشيده از برف مي‌بيند و مي‌تواند گلوله‌هاي برفي را به سمت پنگوئن ها و آدم برفي هايي كه مي بيند پرتاب كند. به ‌اين ‌ترتيب حواس بيمار از درد به بازي معطوف مي‌شود. بررسي‌ها نشان داد بيماراني كه از اين بازي استفاده كرده اند نيازمند داروي مسكن كمتري بوده اند.

تقويت توانايي تصميم‌گيري

بيشتر بازي‌هاي رايانه‌اي نيازمند تصميم‌گيري و واكنش سريع كاربر هستند. دانشمندان عصب شناس به اين نتيجه رسيدند كه انجام بازي‌هاي رايانه‌اي سبب تمرين مغز براي تصميم‌گيري سريع مي‌شود. بازي‌هايي نظير شبيه‌سازي موقعيت‌هايي كه بايد در آن به سرعت تصميم گرفت كاربر را عادت مي‌دهد تا به سرعت اطلاعات محيطي را بررسي و بلافاصله به آن ها واكنش نشان دهد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: نحوه برخورد با بددهني و فحاشي در كودكان

هماهنگي بين چشم و دست

هماهنگي بين چشم ها و اعضاي بدن يكي از مهارت هايي است كه همزمان با ديدن صفحه نمايش و فرمان مغز به دست ها و انگشتان صورت مي گيرد. هنر هماهنگي چشم ها و دست ها يكي از مهارت هايي است كه بيشترين اثر آن را در ورزش هاي شرقي مانند جودو و … مي‏ بينيم.

مهارت هاي اقتصادي

بعضي بازي ها به گونه ‏اي طراحي شده ‏اند كه فرد را مجبور مي كند لحظه به لحظه نسبت به جمع آوري پول و يا همان ذخيره مالي جهت مصرف كردن در مراحل ديگر تواناتر شده و ياد بگيرد كه چطور با يك سكه اضافه‏ تر مي‏ توان يك شهر را خريد و همچنين اين نوع بازي ها چگونگي صرفه‏ جويي و اهميت آن را هم به فرد آموزش مي‏ دهند و از “مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان” محسوب خواهد شد.

فعاليت هاي گروهي و حس مديريت

در بازي هاي استراتژيك مي‏ آموزيم كه چگونه با همراهان خود همكاري كرده و يا اينكه يك جامعه يا يك شهر را اداره كنيم. در اين نوع بازي ها مي ‏آموزيم كه وقتي يك نقش به ما داده مي ‏شود ، چطور آن را به بهترين نحو انجام دهيم . همچنين در بازي هايي كه رهبري و مديريت وظيفه ماست ، ياد مي‏ گيريم كه چگونه به زيردستان خود راه هاي موفقيت را بياموزيم و وظايف آن ها را تنظيم كنيم.

چگونه مي توان مهارت هاي كسب شده از بازي هاي ويدئويي را در زندگي واقعي پياده كرد؟

يكي ديگر از “مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان” و يكي از ساده‌ترين راه‌ها كه فرد مي‌تواند بفهمد مهارت‌هاي كسب شده از طريق بازي هاي كامپيوتري تا چه اندازه در زندگي واقعي قابل اعمال هستند تمرين مهارت ها و راهبردها در موقعيت‌هاي زندگي واقعي مشابه است. به عنوان مثال ، اگر كسي دوست دارد بيسبال يا تنيس را با استفاده از مهارت‌هاي كسب شده در بازي‌هاي ويدئويي بازي كند ، كه بر مهارت‌هاي توجهي تاكيد دارد ، بايد به مسير و سرعت توپ توجه بيشتري بكند و سپس راكت يا چوب بيسبال را به نحوي بچرخاند كه به فاصله‌ مشخصي از خودش برسد.

راه ديگر براي پياده كردن مهارت هاي بازي هاي كامپيوتري در زندگي واقعي از طريق انجام آزمايش هاي واكنشي است. ثبت نتايج انجام بازي هاي اكشن كه تاكتيك هاي مشابهي مي‌طلبد و انجام مجدد آزمايش واكنشي آنلاين براي اينكه بفهميم فرد تا چه اندازه مهارت هاي شناختي اش را از طريق انجام بازي‌هاي ويدئويي افزايش داده است.

آموزش شيوه امن انجام بازي آنلاين براي والدين

اطمينان حاصل كنيد كودكان از خطرات موجود هنگام حضور در فضاي مجازي آگاه هستند و به ارسال اطلاعات خصوصي طي انجام بازي ها اقدام نمي كنند. اجازه استفاده از وب كم و گفت و گوهاي ويدئويي هنگام انجام بازي هاي آنلاين را ندهيد زيرا افراد سودجو نسبت به اين كه با فردي كم و سن و سال تعامل دارند ، مطمئن مي شوند. با استفاده از تنظيمات كنترل والدين مي توانيد اين قابليت ها را غير فعال كنيد. اين اطمينان و اعتماد را در كودكان ايجاد كنيد كه در صورت مواجهه با محتوا و درخواست هاي نامناسب ، تهديدآميز و يا غير اخلاقي بدون هيچ گونه نگراني و ترسي مي توانند آن ها را به شما اطلاع دهند.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: درمان دروغگويي در كودكان

كودكان بايد از اين موضوع آگاه باشند در مواجهه با افرادي كه رفتاري نامناسب داشته و ارتباط با اين افراد را متوقف و يا مسدود كنند. با استفاده از گذرواژه هايي قوي از حساب كاربري آنلاين فرزندتان محافظت كنيد. هكرها و افراد سودجو اغلب از طريق دريافت گذرواژه به حساب كاربري كودكان دست مي يابند. از اين رو ، بايد عدم به اشراك گذاري گذرواژه در هر شرايطي را به فرزندتان آموزش دهيد.

كاربران گرامي در صورتي كه سوالات بيشتري در مورد “مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان” داريد مي توانيد همواره با كارشناسان مركزمشاوره كودكان الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمايي هاي لازم برخوردار گرديد. همچنين در صورت تمايل ساير مطالب تحصيلي ما را نيز مي توانيد مطالعه نماييد:

روش تربيت كودكان پرخاشگر
مشاوره فرزندپروري صحيح
تاثير طلاق در بروز اختلالات رواني نوجوانان
درمان دروغگويي در كودكان

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين متخصص ما همه روزه (حتي جمعه و ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد …

منبع:مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان

آموزش كنترل خشم در كودكان - نقش خانواده در آموزش هاي صحيح جنسي به كودكان-نحوه برخورد با بددهني و فحاشي در كودكان - درمان دروغگويي در كودكان - انواع كودك آزاري و علل آن - عوامل اصلي ايجاد ترس در كودكان و راهكارهاي درمان آن -مشاوره فرزند پروري صحيح-خودارضايي در كودكان-مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان-اسكيزوفرني در كودكان-چگونه نقاشي كودكان را تفسير كنيم؟-

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 29

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 299
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 11
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 17
  • بازدید سال : 342
  • بازدید کلی : 112382
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه