loading...

آموزشي

تحصيلي و خانواده

بازدید : 224
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

تفاوت فوبيا و ترس و راهكارهاي درمان آنتفاوت فوبيا و ترس و راهكارهاي درمان آن

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"تفاوت فوبيا و ترس و راهكارهاي درمان آن"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

فوبيا يا ترس بيمار گونه يكي از اختلالات رواني است كه مردم نام آن را شنيده‌اند يا كسي را مي‌شناسند كه دچار آن است. فوبياي حيوانات، فوبياي بلندي، فوبياي پزشكي، فوبياي خون، فوبياي تاريكي و… . بيش‌تر مردم فوبيا را همان ترس مي‌دانند. اما ميان فوبيا و ترس تفاوت‌هاي برجسته‌اي هست كه مردم از آن آگاهي ندارند.

فردي كه دچار فوبيا است شايد بداند ترس و اضطرابي كه دارد غير موجه است، اما نمي تواند كاري براي اين احساس بكند. برخي از فوبياها بسيار شديد هستند طوري كه ممكن است فرد را فلج كنند.در اين نوشته با “تفاوت فوبيا و ترس و راهكارهاي درمان آن” آشنا مي‌شويد.

تفاوت بين ترس و فوبيا

ترس اساسا يك واكنش عادي هنگام مواجهه با خطر است. اين واكنش هدف محافظتي دارد. هنگام مواجهه با خطر، سيستم عصبي سمپاتيك با ترشح هورمون آدرنالين واكنش مبارزه يا فرار را فعال مي‌سازد. تجمع آدرنالين انسان را آماده مي‌سازد تا در برابر تهديد، مبارزه يا فرار كند. هم‌چنين آدرنالين باعث افزايش ضربان قلب و جريان بيشتر خون در عضلات بدن مي‌شود و در نتيجه فرد مي‌تواند در شرايط اضطراري عكس‌العمل بهتري نشان دهد. به علاوه در اين حالت قند خون نيز بالا مي‌رود و در نتيجه انرژي بدن بيشتر مي‌شود.
در چنين شرايطي، جسم و روان گوش به زنگ و آماده‌ عمل است. پس در موقعيت‌هاي خطرناك، ترس يك واكنش طبيعي و حتي مفيد و نجات‌دهنده است. از سوي ديگر، فوبيا ترس بيمارگونه‌اي است كه به شدت مبالغه‌آميز و حتي توهمي است؛ به عبارت ديگر، مقدار ترسي كه تجربه مي‌شود متناسب با آن چه سبب ترس شده نيست و اين نه تنها مفيد و نجات‌دهنده نيست، بلكه سبب محدوديت‌ فعاليت‌هاي فرد شده و بر زندگي روزمره او تاثير منفي به جا مي‌گذارد.

فوبيا يا ترس بيمارگونه چيست؟

فوبيا يا ترس بيمارگونه يكي از اختلالات اضطرابي است كه دربرگيرنده‌ ترس‌هاي بيش از اندازه، غيرمنطقي، پياپي و كنترل‌نشدني از يك چيز يا موقعيت خاص است. واژه‌ فوبيا ريشه‌ يوناني دارد. فوبيوس يكي از خدايان يونان باستان بود كه دشمنان خود را مي‌ترساند. فوبيا در برخورد با يك محرك پديد مي‌آيد. محرك در اين‌جا به معني يك موقعيت يا چيز است كه پاسخي را به صورت فرآيند رواني يا رفتاري در پي دارد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: فرسودگي شغلي

در چنين شرايطي فرد دچار تنگي نفس، خفگي، افزايش تپش قلب، عرق كردن، از دست دادن كنترل، لرزيدن، سرگيجه و … مي‌شود. هنگامي كه ترسيدن از يك چيز يا موقعيت به صورت غيرمنطقي براي مدت ۶ ماه يا بيش‌تر دنباله داشته باشد و فرد نتواند اين احساس ترس را كنترل كند دچار فوبيا شده است.

انواع فوبياهاي خاص

فوبياي حيوانات و جانداران:‌ ترس از مار، عنكبوت، سگ، گربه، كرم، مورچه و …

فوبياي موقعيتي: آگورافوبيا يا ترس از مكان‌هاي باز، كلاستروفوبيا يا ترس از مكان‌هاي بسته، ترس از آسانسور، مترو، رانندگي، تاريكي، بلندي، دريا و …

فوبياي پزشكي: ترس از دندان‌ پزشكي، تزريق، دارو، پزشك، خون، زخم و …

فوبياي اجتماعي: اضطراب اجتماعي، ترس از دزديده شدن، ترس از مسخره شدن و …

ديگر فوبياها:‌ ترس از هر چيزي كه در گروه‌هاي بالا نباشد مانند ترس از عروسك، سوزن، موبايل و…

علائم فوبيا چيست؟

علائم جسمي فوبيا:

تا زماني كه واكنش فوبيك در شما تحريك نشده باشد ممكن است علايم فوبيا آشكار نشود. تا قبل از اينكه احساس ترس، فوبيا را در شما تشديد نكند ممكن است كاملا احساس آرامش كنيد اما زماني كه فوبيا تشديد شد امكان بروز حمله پانيك در شما وجود دارد. نشانه هاي حمله پانيك عبارت‌اند از:

  • احساس خفگي
  • احساس لرز يا گر گرفتگي
  • دل‌پيچه
  • درد يا تنگي قفسه سينه
  • احساس تهوع
  • احساس سردرد
  • احساس سرگيجه
  • عرق كردن
  • لرزش
  • بي‌حسي
  • تپش قلب
  • احساس ضعف
  • خشك شدن دهان
  • سوت كشيدن گوش‌ها

نشانه هاي رفتاري فوبيا:

نشانه هاي رفتاري فوبيا از جايي شروع مي‌شود كه شما نياز پيدا مي‌كنيد از موقعيت‌هايي كه ترس شما را تشديد مي‌كند اجتناب كنيد. عادات رفتاري خود را عوض مي‌كنيد تا بلكه در آرامش و بدون ترس زندگي كنيد يا از جاهايي كه ممكن است تهديدي براي واكنش‌هاي فوبيك شما حساب شود دوري مي‌كنيد. چنانچه فوبياي شما مربوط به بودن در اجتماع باشد از رو در رو شدن با ديگران فرار مي‌كنيد يا حتي ممكن است در آخر آن‌قدر ترسيده باشيد كه ديگر خانه را ترك نكنيد.

درمان فوبيا چگونه است؟

دارو درماني:

داروهاي زيادي براي كاهش علائم فوبيا وجود دارد؛ در صورت داشتن سابقه حمله پانيك، پزشك ممكن است داروهاي ضد افسردگي براي آرامش شما تجويز كند. براي افراد زيادي كه به فوبيا دچارند، مصرف دارو اولين گزينه براي درمان است. اما اين جلسات مشاوره رفتار درماني است كه براي پيشگيري از بازگشت دوباره فوبيا پس از قطع دارو، مي‌تواند يا درمان اثربخش و بلندمدت فوبيا باشد. مهم‌ترين مزيت رفتار درماني و گفتار درماني زير نظر درمانگر اين است كه ديگر مجبور نيستيد عوارض جانبي داروهاي ضد فوبيا را تحمل كنيد و هرروز به ياد داشته باشيد تا آن‌ها را مصرف كنيد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: بررسي شخصيت افراد درونگرا و برونگرا

حساسيت زدايي منظم:

حساسيت زدايي منظم يك روش رفتار درماني است. روند كار اين‌گونه است كه شما با يك نمونه جزئي و كوچك از ترس خود مواجه مي‌شويد. براي مثال، اگر ترس از مار داريد، روان درمانگر از شما مي‌خواهد به تصوير مار نگاه كنيد. به‌مرور وقتي احساس ترس شما كمتر شد، وارد مرحله‌هاي ترسناك‌تر مي‌شويد؛ مثلا در همين مورد ترس از مار، بعد تر شما آن‌ها را در باغ‌وحش مي‌بينيد و بعدا شايد اجازه دهيد يك مار غير سمي از دستانتان بالا برود. شايد هنوز هم احساس ترس بكنيد اما خيلي خفيف‌تر خواهد بود. احتمالا از ديدن يك مار آماده حمله بترسيد اما با ديدن آن پشت شيشه در باغ‌وحش ديگر واكنش فوبيك نخواهيد داشت.

درمان فوبيا به كمك واقعيت مجازي:

واقعيت مجازي هم يكي ديگر از روش‌هاي درماني فوبيا است كه اخيرا خيلي مورد توجه قرارگرفته است. روش كار اين‌گونه است، شما چيزي كه از آن مي‌ترسيد را روي صفحه كامپيوتر با يك هدست واقعيت مجازي يا در يك محفظه كه به‌طور ويژه طراحي‌شده كه يك اتاق كوچك با صفحه پروژكتور بزرگ و بلندگوهاي قدرتمند است، مشاهده مي‌كنيد. درنتيجه شما بارها و بارها با آن موقعيت ترسناك روبه‌رو مي‌شويد. هرچه بيشتر اين اتفاق بيافتد واكنش شما به عامل ايجاد فوبيا خفيف‌تر است.

روش درماني بيوفيدبك:

بايوفيدبك به طرز ويژه‌اي در كاهش پاسخ فيزيولوژيكي به ترس هاي غيرمنطقي و افراطي كارساز است. پزشك يا درمانگر شما سانسورهايي به بدن شما براي ثبت ضربان قلب، فشارخون، شدت تنفس و باقي علائم حياتي بدن متصل مي‌كند. نتايج روي مانيتور نمايش داده مي‌شود؛ شما همان‌طور كه با چيزي كه برايتان ترسناك است مواجه مي‌شويد، واكنش‌هايتان را روي صفحه مشاهده مي‌كنيد و آگاهانه تلاش مي‌كنيد تا علائم حياتي‌تان را تغيير دهيد تا نشانگر آرامش در شما باشند.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: بي انگيزگي و عوامل موثر آن

روش شرطي‌سازي تقابلي

روش شرطي‌سازي متقابل به اين معناست كه شما به‌سادگي ترس تان را با يك تجربه يا تمرين ديگر جايگزين كنيد؛ مثلا ممكن است به كمك تمرينات تنفسي ياد بگيريد در برخورد با يك موضوع ترسناك چند نفس عميق بكشيد. به اين منظور شما بايد با ترس تان رو در رو شويد و هر بار تمرين تنفس را تكرار كنيد.

درمان شناختي رفتاري:

روش رفتار درماني شناختي عبارت از شناسايي افكار پشت هر احساس است. زماني كه متوجه شويد چه افكاري اين احساس فوبيا را در شما به وجود مي‌آورد قادر به تغيير آن‌ها خواهيد بود. همچنين بايد اهدافي مرتبط با رفتارتان تعيين كنيد و حتي بعد از اينكه براي رسيدن به آن اهداف قدم برداشتيد به درمان رفتاري شناختي به‌منظور اينكه كمتر به ترس هايتان واكنش فوبيك نشان دهيد، ادامه دهيد.

با توجه به تمامي اين اطلاعات گفته شده مي توانيد براي دريافت اطلاعات بيشتر و دريافت مشاوره در مورد “تفاوت فوبيا و ترس و راهكارهاي درمان آنبا مشاوران برتر مركز الو مشاوره در تماس باشيد.

عوامل اصلي ايجاد ترس در كودكان و راهكارهاي درمان آن
تعريف اضطراب و راهكارهاي مقابله با آن
علائم و دلايل اصلي كمبود اعتماد به نفس
بيماري آلزايمر چيست؟

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"تفاوت فوبيا و ترس و راهكارهاي درمان آن"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد …

منبع:تفاوت فوبيا و ترس و راهكارهاي درمان آن

استرس و اضطراب - تعريف اضطراب وراهكارهاي مقابله با آن - علائم افسردگي وراهكارهاي مقابله با آن - عزت نفس وخودبيني وراهكارههاي تقويت آن - وسواس و راهكارهاي مقابله - مشاوره روانشناسي تلفني - مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟ - راه هاي مقابله با بي انگيزگي- احساس تنهايي و راهكارهاي برطرف كردن احساس تنهايي - آيا جراحي زيبايي نشانه ي بيماري است؟ - هيپنوتيزم چيست؟ - قرص هاي خواب وانواع آن - چگونه نه بگوييم ؟! - وسواس فكري و عملي چيست ؟ - روش هاي موثردرمان بدبيني و شك را بهتر بشناسيد - دوستي دختر و پسر از نظر روانشناسي--علت استرس چيست؟-شكست عشقي چيست؟-آموزش بهترين روش هاي مديتيشن | چگونه مديتيشن كنيم-۱۰ راه كنترل عصبانيت و خشم در كمترين زمان-بررسي شخصيت افراد درونگرا و برونگرا-خودشناسي چيست | ۱۰ تكنيك ساده و عملي براي شناخت بهتر خودمان-بي اشتهايي در بارداري-معرفي قرص هاي خواب آور قوي-بي انگيزگي و عوامل موثر آن-تاثير موسيقي بر سلامت روان-بيماري آلزايمر چيست؟-- عوارض بي خوابي شبانه چيست-تفاوت و ويژگي هاي زنان و مردان-علائم و نشانه هاي بلوغ در پسران-۱۶ راهكار عملي براي تقويت اعتماد به نفس- تفاوت فوبيا و ترس و راهكارهاي درمان آن-زبان بدن زنان و مردان-

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 29

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 299
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 14
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 92
  • بازدید ماه : 32
  • بازدید سال : 357
  • بازدید کلی : 112397
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه