loading...

آموزشي

تحصيلي و خانواده

بازدید : 222
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

معرفي رشته مهندسي كامپيوترمعرفي رشته مهندسي كامپيوتر

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"معرفي رشته مهندسي كامپيوتر"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

مهندسي كامپيوتر رشته اي است كه به طراحي و ساخت اجزاي مختلف رايانه مي پردازد و اهميت زيادي دارد. هدف اين رشته تربيت افرادي است كه در زمينه تحليل، طراحي، ساخت و راه اندازي دستگاه ها و مجموعه هاي سخت افزاري جديد، بررسي و شناخت مجموعه هاي سخت افزاري و نرم افزاري موجود، نگهداري، عيب يابي و تعمير و اصلاح و توسعه فعاليت كنند.

طراحي، شبيه سازي، فرآوري، پردازش، سنجش، آموزش و ويرايش تمام مفهوم هايي هستند كه با بيشترين دقت و در كوتاه ترين زمان در برنامه هاي نرم افزاري رايانه انجام مي شوند. لذا هدف از اين رشته تربيت نيروي متخصص براي انجام امور فوق است. اين رشته در كشور ما نيز اهميت بسيار داشته و تا مقطع دكتري تدريس مي‌شود. در صورت علاقه مندي به اين رشته مي توانيد اين مقاله را كه به صورت تخصصي در مورد “معرفي رشته مهندسي كامپيوتر” آماده شده است را مطالعه نماييد.

معرفي گرايش هاي رشته كامپيوتر

گرايش سخت افزار:

هر كامپيوتر داراي دو جز متفاوت سخت افزار و نرم افزار است كه در اين ميان سخت افزار جز فيزيكي كامپيوتر بوده و شامل صفحه كليد، صفحه نمايش، چاپگر و ديسك‌ها مي‌شود. اجزاي فيزيكي و قابل لمس كامپيوتر مانند مدارها و بردهاي الكترونيكي، سخت افزار ناميده مي‌شود. مهم ترين واحد سخت افزار در مقطع ليسانس به مطالعه و بررسي طراحي سخت افزاري، كنترل سخت افزاري و شبكه هاي كامپيوتري مي‌پردازد. براي مثال يك مهندس سخت افزار مي‌تواند به طراحي بخش هاي سخت افزاري كامپيوتر شامل پردازش گر مركزي، پورت هاي ورودي و خروجي و سيستم‌ها و مدارات جانبي بپردازد، مباحث درسي در رشته سخت افزار به مطالب درسي در رشته مهندسي برق و الكترونيك نزديك مي باشد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: معرفي رشته پزشكي

گرايش نرم افزار:

نرم افزار جز غير قابل لمس كامپيوتر است. برنامه‌ها و داده هايي است كه به كامپيوتر فرمان مي‌دهند كه چه عملي را انجام دهد. نرم افزار در حقيقت روح و جان كامپيوتر است كه به سخت افزار هويت مي‌بخشد و اصولا به برنامه اي گفته مي‌شود كه براي به كارگيري سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزار‌ها را مي‌توان به دو رده كلي دسته بندي كرد كه عبارت اند از: نرم افزارهاي سيستمي و نرم افزارهاي كاربردي، نرم افزارهاي كاربردي، برنامه هايي هستند كه كاربر، يا خود آن‌ها را مي‌نويسد يا شركت هاي نرم افزاري آن‌ها را تهيه كرده و براي فروش عرضه مي‌كنند. اين گونه برنامه‌ها معمولا عموميت برنامه هاي سيستم را نداشته و براي زمينه هاي مختلف مهندسي، علمي، تجاري، آموزشي، تفريحي و يا طراحي نوشته مي‌شوند.

گرايش فناوري اطلاعات:

بخش مهندسي فناوري اطلاعات يكي از جديدترين و به‌روزترين رشته ها مي باشد. اين بخش با توجه به نفوذ روز افزون فناوري اطلاعات در همه ابعاد زندگي بشر و احساس نياز مبرم كشور به فارغ التحصيلان آن، با هدف آموزش و تعليم دانشجويان و انجام تحقيقات گسترده و روزآمد در حوزه پر رونق و پوياي فناوري اطلاعات و ارتباطات تشكيل شده است. يكز از اهدافي كه از ابتدا حين طراحي اوليه برنامه درسي، و پس از آن در به روز رساني هاي سالانه اين رشته همواره مد نظر بوده است اين است كه فارغ التحصيلان آن قابليت‌هايي را به دست آورند كه بتوانند نياز بازار كار داخلي را در پروژه‌هايي نظير برنامه‌هاي جامع فناوري اطلاعات در بنگاه‌ها و سازمان‌ها، پروژه‌هاي حوزه خدمات الكترونيكي، پياده‌سازي سيستم‌هاي مديريت دانش و مراكز داده و… برطرف نمايند.

توانايي هاي مورد نياز رشته مهندسي كامپيوتر

  • بررسي و شناخت نرم افزارها و سخت افزارهاي جديد و به كارگيري آن ها
  • بررسي كمبودها و نيازهاي نرم افزاري و سخت افزاري بخش هاي صنعت و خدمات و تدوين نيازهاي آن ها، امكان سنجي و تعيين ابزار و نيروي انساني لازم براي رفع كمبودها
  • تجزيه و تحليل سيستم هاي كوچك و متوسط نرم افزاري و سخت افزاري و ارائه راه حل مناسب براي اجراي آن ها
  • طراحي مجموعه هاي كوچك و متوسط نرم افزاري و سخت افزاري و توليد طرح هاي اجرايي براي آن ها
  • اجراي طرح هاي كامپيوتري، نصب، آزمايش و آموزش آن ها
  • پشتيباني و نگه داري سيستم هاي نرم افزاري شامل شناسايي خطاها، رفع خطاها و افزودن امكانات جديد به سيستم ها
  • عيب يابي كامپيوترها و سيستم هاي كامپيوتري و رفع عيب ها
  • شناسايي فنون جديد طراحي و ساخت رايانه و ارزيابي و به كارگيري آن ها

وضعيت نياز كشور به رشته مهندسي كامپيوتر

لازم است علاوه بر “معرفي رشته مهندسي كامپيوتر” وضعيت نياز كشور را نيز عنوان نماييم. در واقع پيش بيني مي شود تا ۱۰ سال ديگر در كشورهاي پيشرفته مردم همان قدر كه بر نيروي برق وابسته هستند به شبكه اينترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضيحات گفته شده روند رو به رشد استفاده از رايانه در زندگي روزانه اشتغال و موقعيت كاري براي فارغ التحصيلان اين رشته فراهم است تا در قالب شركت هاي توليدكننده نرم افزار، شركت هاي توليدكننده قطعات، مراكز صنعتي توليدي، شركت ها و موسسات خدماتي، مراكز آموزشي و … مشغول به كار شده و فعاليت كنند. با توجه به پيشرفت كند ايران نسبت به جامعه جهاني رايانه در سال هاي اخير نياز به مهندسين خلاق و كوشا در اين زمينه كاملا احساس مي شود.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: معرفي زيرگروه هاي رشته انساني

روند رو به رشد استفاده از رايانه در محافل عمومي و خصوصي، استفاده گسترده از شبكه اينترنت و زمينه هاي مرتبط با آن، فراهم آمدن شرايط آموزش و تجارت الكترونيك همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اكنون چشم انداز روشني نسبت به آينده اين رشته وجود داشته باشد به نحوي كه فعالان در اين زمينه از آينده معلوم و مطمئني برخوردار خواهند بود. تنها نگراني به قسمت نرم افزار مربوط مي شود كه بايد مهندسان خلاق ايراني اقدام به تهيه نرم افزارهاي گوناگون و كارآمد كرده تا تنها مصرف كننده صرف نباشيم.

بازار كار رشته مهندسي كامپيوتر چگونه است؟

دانشجوياني كه از اين رشته فارغ‌التحصيل مي‌شوند و با توجه به نياز بازار و سفارش‌هايي كه از مراكز متنوع و متفاوت كشور دريافت مي‌كنند توانايي انجام اين كارها را براي امرار معاش و عرضه توانمندي‌هاي خود براي بهبود و بهره‌وري بالاي امور كشور دارا هستند، برنامه‌نويسي براي سايت‌ها با توجه به محتواي درخواستي و مكانيزم عمل تست‌هاي مختلف يك برنامه، ساخت مدارهايي كه قادر به ارتباط با رايانه باشند.

همچنين ساخت ابزارهاي جانبي براي رايانه، ساخت مدارهاي ساده منطقي، ساخت سخت‌افزارهايي كه براي پردازش الگوريتم‌هايي كه با رايانه‌هاي معمول قابل پياده‌سازي نيستند، برنامه‌نويسي سيستمي طراحي مدارهاي مجتمع طراحي سيستم‌هاي خبره و سيستم‌هاي اطلاعاتي، فراهم كردن ساخت نرم‌افزارها براي استفاده در رايانه.

داوطلبان علاقه مند به رشته مهندسي كامپيوتر مي توانند از طريق شركت در كنكور سراسري وارد دانشگاه هاي دولتي و سطح بالا شده و يا در صورت تمايل از طريق ثبت نام در دانشگاه هايي كه بدون كنكور دانشجو جذب مي كنند، وارد اين رشته شوند. همچنين چنانچه سوالي در مورد “معرفي رشته مهندسي كامپيوتر داشته باشيد مي توانيد با مشاوران مركز الو مشاوره در ارتباط باشيد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد: معرفي رشته مديريت بازرگاني
معرفي رشته مهندسي نفت
معرفي رشته مهدسي عمران
معرفي رشته مهندسي برق
معرفي رشته مهندسي مكانيك

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"معرفي رشته مهندسي كامپيوتر"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد …

منبع:معرفي رشته مهندسي كامپيوتر

معرفي رشته تكنسين پروتزهاي دنداني-معرفي رشته مديريت بازرگاني-معرفي رشته مهندسي نفت-معرفي رشته مهندسي فناوري اطلاعات (IT)-معرفي رشته امور گمركي-معرفي رشته مهندسي برق-معرفي دانشگاه شاهد-معرفي رشته مهندسي عمران-معرفي رشته مهندسي سيستم-معرفي رشته كارداني فني عمليات پتروشيمي-معرفي رشته مهندسي معماري-معرفي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي-معرفي دانشگاه صنعتي اصفهان-معرفي رشته مهندسي مكانيك-رشته هاي دانشگاه بقيه الله-معرفي زيرگروه هاي رشته تجربي-معرفي دانشگاه محقق اردبيلي-معرفي رشته مهندسي كامپيوتر-معرفي دانشگاه علم و فرهنگ-معرفي دانشگاه فردوسي مشهد-معرفي دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي-

برچسب ها معرفي رشته ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 29

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 299
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 141
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 143
  • بازدید ماه : 245
  • بازدید سال : 570
  • بازدید کلی : 112610
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه